Introduktion til rollespil om korruption

Globale Gymnasier er et netvĂŠrk af danske gymnasier, som
uddanner og inspirerer lĂŠrere og elever til at flytte undervisningen ud i virkeligheden og bruge verden som klassevĂŠrelse.

Introduktion til korruption – rollespilsfilm


En undervisningsvejledning

Modulet henvender sig til undervisning i samfundsfag pĂ„ C – eller B-niveau. Modulet kan bĂ„de bruges selvstĂŠndigt eller i forbindelse med et forlĂžb om velfĂŠrd eller om demokrati.

FormÄl

At eleverne bliver bevidste om, at korruption findes overalt (ogsÄ i deres eget samfund) blot i forskelligt omfang og i forskellige former. Derudover skal de kende til Ärsager til, at korruption opstÄr.

Faglige mÄl

– anvende og kombinere viden om sociologi, Ăžkonomi og politik til at redegĂžre for aktuelle samfundsmĂŠssige problemer og lĂžsninger herpĂ„

– formulere viden om faglige sammenhénge med anvendelse af faglige begreber

Kernestof

Sociologi
– levevilkĂ„r.

Politik
– demokrati og menneskerettigheder i en globaliseret verden, herunder betydningen af retssystemet.

Økonomi
– velférd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring

 

 

Modulets tilrettelĂŠggelse (1-3 moduler)

Gruppearbejde om de tre dilemma-film (1 modul)

  1. Elever ser fĂžrste dilemma-filmen (enten i plenum eller i grupper) og diskuterer i grupper, hvad de selv ville have gjort i de enkelte situationer, og hvilke fordele og ulemper, der er forbundet med de 3 tre handlemuligheder.
  2. Opsamling kan enten foregÄ ved, at grupperne fremlÊgger deres overvejelser for hinanden eller det kan gÞres i plenum.
  3. Det samme gĂžres med de to nĂŠste dilemma-film.
  4. Gruppearbejde om korruption generelt, evt. med opsamling. Se sÊrskilt opgaveark med arbejdsspÞrgsmÄl. Eleverne kan enten blot trÊkke pÄ allerede kendte begreber fra begrebslisten og/eller de kan selv i bÞger og pÄ nettet finde definitioner pÄ relevante begreber, som de skal/kan inddrage.

Eleverne laver egne kreative produkter, der illustrerer korruption – fx fra deres egen hverdag (1-2 moduler)

  1. Eleverne laver i grupper fx en kortfilm, en tegneserie, et rollespil, der illustrerer korruption fx fra deres egen hverdag og evt. som dilemmaspil.
    Produkterne kunne illustrere spÞrgsmÄl som: Ville du betale eller pÄ anden mÄde prÞve at pÄvirke for at komme ind pÄ den rigtige ungdomsuddannelse eller videregÄende uddannelse?
    Og hvis ja: hvor langt ville du gÄ?
    Ville du vĂŠre whistleblower, dvs. anmelde personer, du ved prĂžver at bruge korruption?
    Hvis ja, i hvilke tilfĂŠlde, og hvilken pris ville du vĂŠre villig til at betale? Fx blive kendt som whistleblower i medierne, blandt dine venner, blandt dine naboer, din familie.
  2. Grupperne arbejder efterfĂžlgende med de andre gruppers produkter.
    Enten ved at diskutere evt. dilemmaer i produktet og/eller forklare korruptionen i produkterne og dens Ă„rsager eller konsekvenser, fx ved bruge samfundsfaglige begreber, som Eastons begreber om det politiske system (outcome, output, feedback, input, krav, stĂžtte) i dit svar.
    (Note: Se fx Morten BĂŒlow (red.): SamfNU (2. udgave), s. 132-134) eller begreber som levevilkĂ„r, velfĂŠrd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring (Note: Se fx Morten BĂŒlow (red.): SamfNU (2. udgave), s. 292-303).
  3. Gruppernes arbejde med at analysere produkterne kan evt. fremlĂŠggelse mundtligt eller skriftligt til enten en anden gruppe, til lĂŠreren eller i plenum.


Opgaveark

I skal i grupper arbejde med fÞlgende spÞrgsmÄl:

  1. Hvad er definitionen pÄ korruption? SÞg pÄ nettet.
  2. Ville der ifĂžlge jer vĂŠre situationer, hvor det kunne vĂŠre nĂždvendigt at anvende korruption? Hvis ja, hvilke?
  3. Hvilke grunde (gode og mindre gode) kan personerne i filmene have til at lĂŠgge op til brug af korruption?
  4. Hvilke samfundsfaglige begreber kan man bruge til at forklare Ă„rsager til korruption?