Korruption og udvikling – 1

Globale Gymnasier er et netværk af danske gymnasier, som
uddanner og inspirerer lærere og elever til at flytte undervisningen ud i virkeligheden og bruge verden som klasseværelse.

Korruption og udvikling 1

En undervisningsvejledning

Modulet henvender sig til undervisning i samfundsfag paŐä B ‚Äď eller A-niveau og International √łkonomi B/A p√• HHX. Modulet kan b√•de bruges selvst√¶ndigt eller i forbindelse med et forl√łb om demokrati, internationale samfundsforhold, globalisering og √łkonomisk udvikling.

Formal

Eleverne skal opn√• forst√•else for, at korruptionen p√•virker den √łkonomiske og samfundsm√¶ssige udvikling i udviklingslandene. Eleverne skal desuden sammenligne udviklingslandenes korruptionsniveau med andre lande og endvidere se p√• hvordan udvalgte internationale organisationer arbejder med antikorruption.Eleverne skal opn√• forst√•else for, at korruptionen p√•virker den √łkonomiske og samfundsm√¶ssige udvikling i udviklingslandene. Eleverne f√•r ligeledes redskaber til at finde tal fra internationale databaser og s√¶tter disse ind i en udviklings√łkonomisk ramme.

Faglige mal

  • unders√łge og sammenligne samfund p√• forskellige √łkonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
  • forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
  • formulere viden om faglige sammenh√¶nge med anvendelse af faglige begreber

Kernestof

  • magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt, herunder betydningen af retssystemet
  • globalisering og samfundsudvikling
  • akt√łrer, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

 

Modulets tilrettelæggelse (2-6 moduler afhængigt af afleveringsformen)

Eleverne kan med fordel se film 1 og 3 f√łr det starter p√• opgaverne. Eleverne skal ogs√• have en basal forst√•else for de forskellige internationale organisationers placering i verdenssamfundet herunder FN, Verdensbanken, IMF og EU. Elever som har arbejdet med udviklingsteorier f.eks. Rostows faseteori og Amins afh√¶ngighedsteorier, kan med fordel inddrage disse i sp√łrgsm√•l 2 og 3. Anbefalet l√¶sning f.eks. Kap. 30 og 32 i Kureer, International √łkonomi A, Systime, 2015.

Opsamlingen p√• unders√łgelsessp√łrgsm√•lene kan f.eks. gennemg√•s i plenum p√• tavlen, afleveres som sm√• gruppeprojekter, gennemf√łres som elevopl√¶g eller laves som nyhedsindslag f.eks. som Horisont p√• DR.

Opgaveark

I skal i grupper arbejde med f√łlgende sp√łrgsm√•l:

  1. Hvad siger film 1 om udbredelsen af korruptionen i Ghana og hvilke årsager til korruptionen kan læses ud af filmen…
  2. Mange internationale organisationer (f.eks. FN, IMF og Verdensbanken) mener at korruption forhindrer udvikling i udviklingslandene. Udarbejd en udviklings√łkonomisk landeanalyse af Ghana, hvor du inddrager f.eks. √łkonomiske n√łgletal/indikatorer, som beskriver Ghanas udviklingsstadie.Du kan finde tal p√• f√łlgende hjemmesider:
    1. undp.dk, http://data.worldbank.org/country/ghana?view=chart, http://www.globalis.dk/Lande/Ghana, http://www.economist.com/blogs/dailychart/2011/12/corruption-and-development
  3. Hvor befinder Ghana sig i sin udvikling og p√• hvilken m√•de kan korruptionen forhindre videre udvikling b√•de √łkonomiske, socialt og demokratisk? Du kan finde inspiration via hjemmesidens link, filmene og i de tekster, der er skrevet om korruption. Du kan s√łge yderligere inspiration p√• dette link: http://www.worldbank.org/en/topic/governance/brief/anti-corruption
  4. Korruptionen er alle steder i Ghana (se f.eks. film 3 for konkrete eksempler). Ghana er dog ikke s√• h√•rdt ramt som f.eks. Nigeria, der ligger t√¶t p√•. Hvad kan √•rsagen v√¶re? Unders√łg de to lande p√• http://www.transparency.org/country/ og find frem til hvad landene adskiller sig.
  5. B√•de FN, Verdensbanken, IMF, G20 og internationale NGO‚Äôer ford√łmmer korruption. De mener det er skadeligt for udviklingen i fattige ulande og forringer demokratiet i mange mellemindkomst lande som f.eks. Rusland. Kom med nogle bud p√•, hvorfor korruptionen forts√¶tter p√• trods af de mange p√¶ne ord?